Meldpunt Laakbare Praktijken
De Evangelische Alliantie Vlaanderen heeft een meldpunt voor Laakbare praktijken.
Indien iemand een probleem wil signaleren dat zich afspeelt binnen een gemeente of christelijke organisatie die aangesloten is bij de EAV, kan dit doorgegeven worden via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., waarna zal worden nagegaan op welke wijze het gesignaleerde probleem het best kan worden aangepakt en zal indien nodig een commissie worden samengesteld uit onafhankelijke experts die zich met dit probleem bezig zullen houden.
In eerste instantie moet men het probleem wel gemeld hebben bij de eigen denominatie of koepel. Als het probleem zich echter juist op dit niveau afspeelt, kan natuurlijk wel direct bij de EAV aangeklopt worden. Het probleem dient betrekking te hebben op de deontologie of relaties zoals die in de codes die door de EAV zijn opgesteld worden weergegeven.
Indien u met een probleem komt dat niet op deze codes betrekking heeft, zullen wij u helpen om de juiste weg te vinden om het gesignaleerde probleem aan te pakken.
MELDPUNT LAAKBARE PRAKTIJKEN
EVANGELISCH LEIDERSCHAP
A.OMSCHRIJVING VAN HET MELDPUNT
1. DOEL van het meldpunt
- Een meldingsmogelijkheid creëren voor alle evangelische gelovigen en
belanghebbende verwanten en/of partners in verband met alle geschillen of
klachten die binnen het bestek van de 'Evangelische Deontologische Code (EDC)
van de Evangelische Alliantie Vlaanderen (EAV) vallen.
- Onderzoek doen naar vermeende inbreuken op de deontologische code.
- Een eindverslag opstellen met aanbevelingen voor het Dagelijks Bestuur van de
EAV, zodat deze de nodige conclusies kan trekken en eventuele noodzakelijke
schikkingen kan treffen.
- Doorverwijzen - indien nodig en gewenst - van de betrokken benadeelde(n) naar
professionele hulpverlening, instanties voor mediatie (bemiddeling),
verzoeningscommissies, ...
- Doorverwijzen - indien nodig en gewenst - van de betrokken benadeelde(n) naar
politie, gerechtelijke instanties, justitieantennes, bij burgerlijke misdrijven, ...
zonder zelf partij te zijn.
2. SAMENSTELLING van het meldpunt
- Op voordracht van de Werkgroep Ethiek en Maatschappij (WEM) en het
dagelijks bestuur van de EAV, met inachtneming van onderstaande criteria,
beslissen uiteindelijk het Bestuur en een tweederde meerderheid van de
Algemene Vergadering van de EAV over de samenstelling van het meldpunt. De
meldpuntleden zetelen voor drie jaar. Hun mandaat kan verlengd worden.
Afzetting van leden van het meldpunt kan op aanraden van het Bestuur van de
EAV en met akkoord van tweederde van de leden van de Algemene Vergadering
van de EAV.
- De beide geslachten moeten vertegenwoordigd zijn in het meldpunt, zodat er voor
zowel vrouwen als mannen een veilige omgeving gecreëerd wordt.
- Niemand van het meldpunt kan deel uitmaken van het bestuur van de EAV, noch
van de Werkgroep Ethiek en Maatschappij van de EAV.
- Indien een lid van het meldpunt zelf het voorwerp van een aanklacht zou
uitmaken, trekt hij/zij zich terug, tot de procedure achter de rug is.
- Een 'kern' van 3 vaste meldpuntleden stelt het 'meldpunt ad hoc' samen (verder
kortweg 'meldpunt' genoemd), al naargelang de betrokkenen (* zie verder in dit
hoofdstuk) en het onderwerp van de klacht, uit een door de EAV vooraf
samengestelde 'pool'.
- Het meldpunt kan, indien nodig, deskundigen uitnodigen om een vergadering bij
te wonen.
- Er zijn minstens vier en maximaal zeven leden in het meldpunt. Het meldpunt kan
slechts geldig conclusies trekken, indien minstens drie leden aanwezig zijn en het
quorum van 66% van het totaal aantal meldpuntleden gehaald wordt (dus bijv.
minimaal 4 op 6 leden).
- De leden van het meldpunt zijn – waar het klachten rond een evangelische
gemeente betreft - vertrouwd met het leven in een evangelische gemeente, maar
hebben gedurende de gehele looptijd van hun lidmaatschap van het meldpunt
geen bestuurlijke functie in een plaatselijke gemeente of een denominatie. De leden
van het meldpunt voor leden zijn – waar het klachten rond een evangelische
organisatie betreft - gedurende de gehele looptijd van het meldpunt geen
bestuurlijke functie in een evangelische organisatie. De leden van de ‘kern’ zijn
noch in een organisatie, noch in een gemeente verantwoordelijk gedurende de
gehele looptijd van hun lidmaatschap.
- Aan de kern (mannelijk en vrouwelijk) wordt de eerste opvang bij een klacht
toevertrouwd (*) Uit de 'pool' van meldpuntleden wordt in ieder afzonderlijk geval
een onafhankelijk meldpunt samengesteld, met uitsluiting van onverenigbare
betrokkenheid. Zoals in deze alinea beschreven, wordt steeds de schijn van
partijdigheid of belangenvermenging voorkomen.
- Leden van het meldpunt zijn zelf geaffilieerd met de EAV, omdat ze deel uitmaken
van een gemeente of organisatie, die lid is van de EAV, en ondertekenen
persoonlijk de Evangelische Deontologische Code.
- Er is binnen het meldpunt geen overwicht van één denominatie of theologische
richting. Voor alle leden geldt dat men geestelijk stabiel is, goed bekend staat,
ervaringsdeskundigheid heeft opgebouwd en de inhoud en geest van de EDC kent
en onderschrijft. Verder zijn volgende kwalificaties vertegenwoordigd in het
meldpunt:
- Een ervaren arts (m/v)
- Een maatschappelijk werker of psycholoog of psychiater (m/v)
-Een jurist (m/v)
- Een theoloog (dr./drs./lic./master) (m/v)
Het meldpunt wordt aangevuld met een secretaris.
3. WERKING van het meldpunt
- Formele ontvankelijkheid van klachten
a) Degene die een klacht neerlegt behoort/behoorde tot een evangelische
gemeente of organisatie, aangesloten bij de EAV. Het (eventuele) meldpunt
van de denominatie van betrokkenen wordt geïnformeerd over de klacht.
b) Klachten van een persoon die anoniem wenst te blijven voor de eigen
denominatie kunnen enkel door het meldpunt geverifieerd worden, door de
andere partij te horen; De klager is bekend bij het meldpunt.
c) Alle middelen (telefonisch, schriftelijk, e-mail, mondeling, ...) worden
toegestaan om een klacht te melden.
d) In eerste instantie mag iemand één lid (m/v) van het meldpunt raadplegen.
e) Enkel mensen die zichzelf benadeeld voelen of weten, kunnen een klacht
neerleggen, behalve als de klacht het belang van een minderjarig kind
beoogt.
f) Mensen met een verstandelijke handicap of mensen die een stuk
mondigheid moeten missen vanwege een lichamelijke handicap of een
psychische ziekte, kunnen zich laten vertegenwoordigen.
- Inhoudelijke ontvankelijkheid van de klachten:
a) De klacht moet verband houden met één of meerdere artikelen uit de EDC.
b) De persoon die zich benadeeld voelt moet geïnformeerd worden over de
werking van het meldpunt en zich ermee akkoord verklaren. Deze
verklaring wordt genotuleerd.
4. Te volgen PROCEDURES van het meldpunt:
- Het meldpunt van de EAV stelt aan de betrokkene voor de klacht bij zijn/haar
denominatie-meldpunt (indien bestaande) neer te leggen. Betrokkene kan dit
weigeren, hierop ingaan of zich laten begeleiden door een vertrouwenspersoon
binnen de denominatie. Indien het denominatiemeldpunt verder gaat met de
klacht, wordt een verslag van de behandeling hiervan overgemaakt aan het
meldpunt van de EAV.
- De ten laste gelegde feiten moeten bewezen worden.
- Getuigenverklaringen kunnen ingeroepen worden.
- Psycho-medische rapporten/fotomateriaal, enz. kunnen als bewijsmateriaal
dienen.
- Alle partijen hebben het volle recht van hoor, wederhoor en verdediging.
- Aanzien des persoons, favoritisme en aannemen van geschenken leiden tot
onmiddellijke schorsing van het betrokken meldpuntlid.
- Vanaf de eerste melding tot aan het einde van de procedure dienen
relevante, nauwkeurige verslagen te worden gemaakt.
- De schriftelijke en ondertekende aanbeveling van het meldpunt aan het
dagelijks bestuur van de EAV moet zorgvuldig gebaseerd zijn op hetgeen
hierboven omschreven staat.
- De motiveringsplicht wordt ten volle gerespecteerd.
5. DEONTOLOGIE van het meldpunt.
- Volledige geheimhouding buiten het directe werk van dit meldpunt is
geboden. Geheimhoudingsplicht van eender welk lid van het bestuur,
meldpunt of Werkgroep Ethiek en Maatschappij wordt opgeheven - in geval
van gerechtelijk onderzoek - tegenover de gerechtelijke instanties.
- Wanneer vrienden, verwanten, familieleden, van meldpuntleden betrokken
partij zijn, trekt dat bepaalde meldpuntlid zich terug voor de gehele loop van
de procedure.
- Wanneer het meldpunt of een individueel lid hiervan de in dit document
vastgelegde regels en deontologie niet handhaaft, gaat het Bestuur van de
EAV direct tot schorsing en vervanging over. Die schorsing wordt definitief
met akkoord van tweederde van de leden van de Algemene Vergadering van
de EAV.
B. DE WERKING VAN HET EAV-BESTUUR IN VERHOUDING TOT HET
MELDPUNT:
1. PROCEDURES en DEONTOLOGIE van het (dagelijks) Bestuur van de EAV.
- De schriftelijke en ondertekende aanbeveling van het meldpunt wordt -desgewenst met een mondelinge toelichting - door het Dagelijks Bestuur (DB)
van de EAV ontvangen. Klager en beklaagde blijcen voor het DB anoniem.
- Het DB van de EAV formuleert conclusies aan de hand van die schriftelijke
aanbevelingen. Over de conclusies wordt gestemd binnen het hele EAVBestuur.
- Die conclusies kunnen inhouden:
a) Volledig eerherstel:'vrijspraak' voor (één van beide) (de) partijen.
b) Een morele blaam.
c) Een uitspraak, die judiciële gevolge heeft, eventueel leidend tot de
uitsluiting van de betreffende gemeente/organisatie wat betreft de EAV.
d) Eventuele verdere juridische stappen, kunnen met de uitvoerende razd
van de Federale Synode van Protestantse en Evangelische Kerken (FS)
en/of met de betrokken denominaties worden overwogen.
- Het DB van de EAV deelt haar uitspraak, die het kader en de inhoud van
de EDC respecteert, schriftelijk en ondertekend mee aan de betrokken
partijen.
- Het DB van de EAV, evenals het hele Bestuur van de EAV, is onderworpen
aan volledige geheimhouding buiten die bewuste vergadering(en), behalve,
uiteraard, bij burgerlijke misdrijven en dit tegenover gerechtelijke instanties.
- In 2de aanleg kan, op vraag van één van beide, of beide betrokkenen, enkel
als de procedures door het meldpunt geschonden werden, schriftelijk en
binnen 2 maanden volgend op de uitspraak van het EAV-Bestuur, om een
nieuwe uitspraak van het EAV-Bestuur gevraagd worden.