slide 1

                            

 

 

                                                                                                                                                                   WelkomOpDeWebsite 

 

                                                                                                                          

                                                                                                                                                                                            

 

 

               

                                                                  

 

slide 2

 

 

EenKoepelVoorOrganisaties

                                                                                 

 

                                                                                                                                                                                                              
 

 

                                

     

                      

                                                                                                                                    
 

slide 3

 

 

 

 

 

blauwenkerken              

 

 

 

               

slide 4

 

 

 

 

 

                                                                                                                      GebedsbijlageIntercomSAmen

 

 

   

 

 

 

      

                                                                                           

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

slide 5

 

 

deelvandeontmoetingsdagenRoos

Als de mensen er maar naar kijken …

InterCom180404 HomoAdvertentieReclame werkt alleen maar als ze goed bekeken wordt. Adverteerders grijpen graag naar beelden die choqueren om zo de aandacht te krijgen. Een beproefd recept was het gebruik van bloot, maar het publiek lijkt daar al iets te veel aan gewoon te zijn. Tijden veranderen … Tegenwoordig is het wel mogelijk om veel ophef te veroorzaken als men bijvoorbeeld kussende homo’s toont. Een Nederlands kledingmerk besloot onlangs een landelijke campagne op te bouwen rond een foto van twee zoenende mannen. Het was zeker niet de eerste keer dat de firma met uitdagende advertenties in het nieuws kwam – eerder kwam er al protest wegens seksistische beelden. De Rooms-katholieke organisatie ‘Gezin in gevaar’ besloot om via het Reformatorisch Dagblad een waarschuwende folder te verspreiden en meteen was het modemerk het voorwerp van een landelijke discussie …

Het pamflet noemt de reclamecampagne – die inmiddels al weer uit het straatbeeld verdwenen is – ‘onsmakelijke reclame’ met ‘zedeloze taferelen’ die overal op straat te zien zijn, ‘ook door kleine kinderen’. Hoewel de flyer een commerciële advertentiebijlage was, waarvoor de actiegroep ook betaald heeft, kon RD-hoofdredacteur Steef de Bruijn zich wel vinden in de waarden van ‘Gezin in gevaar’. Veel mensen lieten hun ongenoegen blijken over de beslissing van het dagblad en een tegenstander startte een crowfundingactie om advertentieruimte in het RD te kopen, met de bedoeling de ‘kusfoto’ ook daar te publiceren.

 

Het COC, de Nederlandse belangenvereniging van homo’s en lesbiennes ziet in het voorval een aanwijzing van het feit dat homoseksualiteit in Nederland nog lang niet algemeen aanvaard is, en betreurt dat. In een interview met het Algemeen Dagblad liet COC-woordvoerder Philip Tijsma niet verbaasd te zijn over de commotie: “Het zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn dat je ook lesbiennes en homoseksuelen en biseksuelen in de reclame hebt. Het is nu eenmaal zo dat een op de twintig Nederlanders tot die groep behoort. Maar je ziet aan de reacties op deze campagne dat veel Nederlanders dat nog niet gewoon vinden. Dat laat precies zien wat er nog schort aan de acceptatie in Nederland. Bijna niemand in Nederland zegt een hekel te hebben aan homo’s, aamr een op de drie Nederlanders vindt het aanstootgevend als mannen elkaar zoenen. Dat legt de vinger wel op de zere plek”.

Cees Hovius, hoofd commerciële zaken van het Reformatorisch Dagblad vraagt zich af of het achteraf gezien wel verstandig was om de flyer mee te sturen, aangezien het niet de bedoeling van de krant was om zoveel commotie te veroorzaken. Het gewraakte pamflet was overigens wel in overeenstemming met het advertentiebeleid van het RD, dat in de eerste plaats gericht is op de gereformeerde doelgroep van de krant: “Advertenties die prominent de koopzondag promoten komen er niet in, net als reclames met grof taalgebruik of voor lingerie”.  Hovius betreurt de ophef vooral omdat mensen er door gekwetst kunnen worden – wat zeker niet de bedoeling was van het dagblad.

Of de ‘tegen-advertentie’ ook daadwerkelijk in het RD gaat verschijnen – en of daar kussende mannen in te zien zullen zijn – is nog de vraag. Hoofdredacteur de Bruin zei open te staan voor dialoog en bood de initiatiefnemer van de crowdfundingactie ruimte aan in de opiniesectie van de krant. Die handreiking vond plaats in het EO-actualiteitenprogramma ‘Dit is de dag’ van Tijs van der Brink. Het Reformatorisch Dagblad is gelijk na het Paasweekend alleszins het gesprek aan gegaan.

Het kledingbedrijf heeft intussen meer dan 15000 volgers op Instagram verloren, het Reformatisch Dagblad is geen abonnees of adverteerders kwijtgeraakt …

(bronnen: Reformatorisch Dagblad, Algemeen Dagblad, Nederlands Dagblad)

 

Nieuwsbrief